15 آوریل 2023- تحقیقات منتشر شده در ژورنال The Lancet Diabetes & Endocrinology نشان می دهد که زنانی که در دوران بارداری دچار عدم تحمل گلوکز می شوند، حتی اگر معیارهای دیابت بارداری را نداشته باشد، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به دیابت نوع 2 در بزرگسالی قرار دارند.

هدف از این مطالعه بررسی ارتباط بین سطوح مختلف عدم تحمل گلوکز در بارداری و احتمال ابتلا به دیابت نوع 2 در اوایل بزرگسالی بود. این مطالعه، نیاز به تاکید بیشتر بر عدم تحمل گلوکز به عنوان یک عامل خطر برای دیابت نوع 2 را برجسته کرد.

در این مطالعه، داده‌های بیش از 177241 زن بررسی شد که در دوران نوجوانی (16 تا 21 سال) تحت ارزیابی سلامت پیش از استخدام قرار گرفته بودند و بعداً برای دیابت بارداری به صورت آزمایش دو مرحله ای، غربالگری شدند. این زنان به طور متوسط 10.8 سال پیگیری شدند و در این مدت 1262 نفر از آنان مبتلا به دیابت نوع 2 تشخیص داده شدند.

محققان نتایج را برای ویژگی های جمعیت شناختی، شاخص توده ی بدنی نوجوانان و سن در غربالگری بارداری، تنظیم کردند.

نتایج این مطالعه نکات کلیدی بالینی زیر را ارائه داد:

· خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در زنانی با نتیجه ی غیرطبیعی تست چالش گلوکز[1] (GCT) و نتیجه ی غیر طبیعی در تست تحمل گلوکز خوراکی استاندارد(OGTT[2]) و در زنانی با تنها یک مقدارOGTT  غیر طبیعی در میان نتیجه ی چندین تست در ساعات متوالی، بیشتر بود.

· خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در زنان مبتلا به دیابت بارداری، بسیار بیشتر بود. خطر ابتلا به دیابت نوع 2 همچنین در زنان با یک آزمایش قند خون ناشتای افزایش یافته ی ایزوله و در زنان مبتلا به دیابت بارداری و قند ناشتای غیرطبیعی، افزایش یافت.

یافته های این مطالعه پیامدهای قابل توجهی برای مدیریت عدم تحمل گلوکز در دوران بارداری دارد. در حال حاضر، زنانی که معیارهای دیابت بارداری را ندارند، به طور معمول از نظر دیابت نوع 2 تحت نظر نیستند، اما این تحقیق نشان می دهد که باید تحت نظر قرار گیرند.

نویسندگان این مطالعه اضافه کردند که "عدم تحمل گلوکز بارداری، از جمله شرایطی است که معیارهای دیابت بارداری را ندارند، اما باید به عنوان یک عامل خطر برای دیابت نوع 2 شناخته شود، به ویژه در میان زنان با غلظت غیرطبیعی گلوکز ناشتا در دوران بارداری. این یافته ها بر نیاز به آگاهی بیشتر از خطرات مرتبط با عدم تحمل گلوکز در دوران بارداری و نظارت و مدیریت بهتر این شرایط تاکید می کند.

منبع:

https://medicaldialogues.in/diabetes-endocrinology/news/gestational-glucose-intolerance-puts-young-women-at-high-risk-for-type-2-diabetes-the-lancet-109711

 



[1]پنجاهگرم گلوکز حل شده در 250 تا 300 میلی لیتر آب.

[2]در این آزمایش توانایی بیمار برای تحمل مقدار استاندارد گلوکز خوراکی (75g) ارزیابی می گردد، در این آزمایش قبل از مصرف گلوکز و بعد از مصرف گلوکز در زمان های 30 دقیقه، 1 ساعت، 2 ساعت، 3 ساعت و گاهی 4 ساعت، گلوکز در نمونه های ادرار و خون اندازه گیری می شود.